1-fase of 3-fase laadpaal: wat is het verschil?

Als het over elektrisch laden gaat, hoor je dikwijls de termen 1-fase en 3-fase vallen. Wat betekent dit? En wat is nu precies het verschil tussen de 1-faseaansluiting en de 3-faseaansluiting? In deze blog bespreken we er alles over.

Inhoud

Wat zijn de verschillen tussen 1-fase en 3-fase?

Meterkast met fase-1 of fase-2 schakelaars

Vooraleer we je meenemen in een wereld vol cijfers is het slim om even je meterkast te bekijken. Hier wordt namelijk bepaald of je huis is uitgerust met een 1-fase of 3-fase groepenkast. Je kan het aantal fasen herkennen aan 2 punten:

  • Bij fase-1 komen er twee draden onder uit de groepenkast en bij een fase-2 zijn dat er vier.
  • Je kan het ook herkennen aan de informatie op de kWh-meter van de netbeheerder. Staat er 220/230 V, dan weet je dat je over een 1-faseaansluiting beschikt. Bij een 3-faseaansluiting staat er 3 keer 220/230 V, 380/400 V of 380 V.

 

Let op, een meterkast en een groepenkast worden vaak door elkaar gebruikt, maar zijn niet hetzelfde! De meterkast is de totale ruimte waarin alle aansluitingen en meters zitten, dus ook die van gas en water. Een groepenkast is een onderdeel van de meterkast en is bedoeld om de elektriciteit die binnenkomt in huis te verdelen.

Hoe werkt een 1-fase laadpaal?

Zoals je hoort, werkt deze laadpaal op een 1-faseaansluiting. Het maximale vermogen is 16 A wat zorgt voor een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Je mag rekenen op een laadtijd van 16 uur voor een accu van 60 kWh. Denk eraan dat de meeste elektrische auto’s op de markt een hogere capaciteit hebben.

De mogelijkheid bestaat om het aantal ampères in je huis te verhogen. Zo kan je gebruikmaken van een 32 A 1-fase laadpaal, wat je een maximaal laadvermogen van 7,4 kW geeft. Een groot nadeel is dat je hierdoor meer kans loopt op een overbelasting van je netwerk. Naast een laadpaal zijn er nog andere elektrische apparaten in je huis. Als deze allemaal samen in gebruik zijn, kan er wel eens een storing ontstaan.

Hoe werkt een 3-fase laadpaal?

Als je auto geschikt is om 3-fase te laden, is dit een zeer verstandige keuze. De kans is wel groot dat je een elektricien moet inschakelen om een 3-fase aansluiting in je meterkast te installeren. 

Een 3-fase laadpaal vraagt 3 keer 230 V of 1 keer 400 V om 11 kW te laden. Dit maakt de laadpaal wel drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal. Een accu van 60 kW is dan in minder dan 6 uur volledig opgeladen. 

 

Welke laadpaal kies ik?

Vooraleer je een laadpaal aanschaft, kijk je best of je auto geschikt is voor 1- of 3-fase laden. Sommige modellen kunnen enkel 1-fase laden. Als je ze aansluit aan een 3-fase laadpaal zal de auto wel opladen, maar kan je niet profiteren van een snellere laadtijd. Zonde van je investering dus.

De eerste stap is dus het laadvermogen van je auto weten. We hebben een handig overzicht gemaakt waarin enkele elektrische auto’s per laadvermogen staan opgelijst:

  • Volvo V60
  • Peugeot iON
  • Citroën C-Zero
  • Mitsubishi Outlander
  • Hyundai IONIC Electric
  • Jaguar I-Pace
  • Mazda MX-30
  • Volkswagen eGolf
  • Nissan Leaf (e+)
  • Honda e-Advance
  • Tesla
  • BMW i3, i4, i8
  • Porsche Taycan
  • Mini Electric
  • KIA e-Niro
  • Audi e-tron
  • Volvo XC40 P8
  • Opel Corsa-e

Dit overzicht is een indicatie van het laadvermogen en hangt af van het type laadpaal. Raadpleeg dus een deskundige en gebruik onze vergelijker om de beste oplossing voor je auto te vinden.

Wat bij een overbelasting op mijn netwerk?

Zoals je hierboven al hebt gelezen, kan een verhoging van het aantal ampères overbelasting in de hand werken. Gelukkig zijn er een aantal zaken die je kan ondernemen:

  • Je kan kiezen voor een laadpaal die de functie ‘Dynamic Load Balancing’ ondersteunt. Dit zorgt dat het laden van de auto wordt afgestemd op het elektriciteitsverbruik in je huis. Verbruik je op een bepaald moment veel elektriciteit? Dan zal het laden van je auto vanzelf onderbroken worden.
  • Een tweede optie is kiezen voor een 3-fase laadpaal. Je kan je 1-fase groepenkast laten omzetten naar een 3-fase door een elektricien. Hij zal eerst de groepenkast aanpassen of vervangen en de hoofdzekering laten verzwaren door de netbeheerder. 

Bepalen welk type laadpaal het beste past bij je situatie kan dus een hoop werk zijn. Het laadvermogen van je auto, de aansluiting in je meterkast en het maximale laadvermogen van de laadpaal bepalen het maximale vermogen waar je mee kan laden. Wij hebben een handige vergelijker die al dat werk voor jou doet, altijd vrijblijvend!

Wil jij ook de beste oplossing bekijken?

Start nu met vergelijken!
Facebook
Twitter
LinkedIn