Simpel en snel, want wij weten als geen ander hoe het is om uren op het internet te scrollen op zoek naar de juiste informatie en geschikte oplossing. Gedaan met zoeken en geen stress meer!
We begrijpen natuurlijk wel dat je nog wat vragen hebt over laadpalen en alles daarrond. Net daarom hebben wij de meest gestelde vragen verzameld en beantwoord. Zo heb jij alle informatie op één plaats.
Heb je toch nog een andere vraag of kan je het antwoord dat je zoekt niet vinden? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder!
Een laadpaal is een apparaat uitgerust met stopcontacten, aangesloten op het elektriciteitsnet, dat wordt gebruikt om via een kabel de batterij van een elektrische auto op te laden.
Er zijn heel wat verschillende laadpalen op de markt. Welke je nu precies nodig hebt, is afhankelijk van het merk van je auto, het type auto en hoe je de laadpaal gaat gebruiken. Neem vrijblijvend contact met ons op en we bekijken samen welke laadpaal geschikt is voor jou of vergelijk gratis tal van laadpalen met onze vergelijker.
De prijs van een laadpaal hangt af van de opties die erop zitten. Het prijskaartje gaat van € 600 tot € 1.500. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring van € 100 en de installatiekosten.
Naast de aankoop van een laadpaal heb je ook nog kosten voor het opladen. Hoe hoog deze kosten zijn, is afhankelijk van energieprijs, de laadtijd en het verbruik van de batterij.
Als je gebruik wilt maken van openbare laadpunten moet je een laadabonnement hebben waarmee je stroom kunt ‘tanken’ aan de oplaadpunten. Naast de kosten voor het abonnement betaal je ook voor de stroom. Dit kan dus erg duur worden.
Een laadpaal installeren bij je thuis kan al vanaf € 1.000. Dit is dus een pak voordeliger is op lange termijn dan opladen aan openbare laadpunten.
Publiek laden is dus vaak duurder. De laadinfrastructuur, het onderhoud en de inrichting brengen kosten met zich mee die worden doorgerekend in het laadtarief.
De duur van het opladen van jouw elektrische auto is afhankelijk van de auto en welke lader je gebruikt. Gemiddeld duurt dit zo’n vier uur, maar sommige auto’s hebben de mogelijkheid om te laden met een snellader. Daarmee is je auto in 30 minuten voor 80% opgeladen.
Een slimme laadpaal geeft je meer opties dan simpelweg opladen. Die zorgt ervoor dat je auto laadt wanneer dat het goedkoopste is, het geeft je inzicht in het verbruik en overbelast de meterkast niet.
Een slimme laadpaal heeft software die bepaalt wanneer de auto start en stopt met laden, hoe snel je auto opgeladen kan worden en meer. Je kan de laadsessies ook steeds volgen met een app.
Er bestaan palen voor standaard, versneld en supersnel laden. Afhankelijk van het type laadpaal dat je kiest, het type van je auto, het type stroomnet of zelfs het land waar je woont, zijn er verschillende soorten stekkers en stopcontacten.
Niet alle laadpalen die op de openbare weg, het terrein van bedrijven, parkeergarages of supermarkten staan zijn vrij te gebruiken. Soms heb je een laadpas nodig om je te identificeren en de laadpaal te activeren.
In Vlaanderen zijn er twee types elektriciteitsnetten: 400 volt en 230 volt-netten. Op de 400 volt-netten is er geen enkel probleem. Op de 230 volt-netten kunnen opladers van bepaalde types elektrische auto’s minder goed werken, of zelfs uitvallen. Maar met de plaatsing van een scheidingstransformator kan je ook op dit net je elektrische auto zonder problemen opladen.
Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder!
Wij hebben de oplossing! Maak gebruik van onze handige tool en ontvang een offerte op maat van jouw noden.