4 zaken waar je op moet letten bij het kopen van een thuislader

Een elektrische wagen opladen gebeurt niet hetzelfde zoals bij een smartphone. Het grote verschil is de hoeveelheid energie die getransporteerd moet worden. Om dit veilig te laten verlopen zijn er speciale stekkers en verschillende laadmodi ontwikkeld. We geven 4 zaken mee waar je op moet letten bij de aankoop van een thuislader. 

Inhoud

Wat is een thuislader precies?

Een thuislader, ook wel mobiele lader genoemd, maakt het mogelijk om je elektrische wagen eenvoudig en veilig op te laden via een standaard stopcontact. Met ingebouwde elektronica zorgt de lader zelf voor de communicatie tussen de wagen en het stroomnet. Er zijn vier zaken waar je op moet letten als je een thuislader koopt:

Waar moet ik op letten?

1. De laadmode/laadwijze

Mode 1: de wagen inpluggen met een huishoudelijke stekker.

Deze manier van laden wordt niet meer toegepast omdat het niet verzekert dat de gebruikte stroomkring goed beveiligd is. In sommige landen is het zelfs verboden om op deze manier je elektrische wagen op te laden.

Mode 2: de wagen opladen via een huishoudelijk stopcontact met een In Cable Control Box.

Met mode 2 is het mogelijk om op een veilige manier te laden aan een stopcontact. Dit komt omdat er in de laadkabel een Cable Control Box (ICCB) verwerkt is. Deze ICCB bevat een differentieelschakelaar en een stroombeperking. Bij een goede aarding zorgt dit voor een sterke stroombeveiliging.

Let op: bij mode 2 is het aangeraden dat de stroomsterkte beperkt blijft tot 10 ampère. Deze laadsnelheid voorziet een bereik van 10 kilometer na 1 uur laden.

Mode 3: laden via stopcontacten speciaal voorzien op elektrische wagens.

Wil je liever de wagen sneller opladen? Dan is het noodzakelijk om een laadpunt bij je thuis te laten installeren. Het stopcontact zit dan ingebouwd in het laadpunt dat een vast onderdeel van je elektrische installatie wordt. Dit zorgt voor een continue communicatie tussen het laadpunt en de wagen. Mode 3 is een zeer veilig systeem en sneller dan mode 2. Bovendien kunnen sommige mode 3 laadpunten zo ingesteld worden dat ze pas laden bij nachttarief. Zo geniet je altijd van voordelige elektriciteit.

Mode 4: snelladen, ook wel DC-laden.

Sommige elektrische wagens kunnen snelladen. In tegenstelling tot mode 1,2 en 3 bevindt de gelijkrichter zich niet in de wagen maar in de laadpaal zelf. Dat maakt het een duurdere installatie. De hoge kosten en het hoge laadvermogen maken deze installatie ongeschikt voor thuisladen.

Thuisladers behoren tot laadmode 2. Bekijk dus of mode 2 geschikt is voor je situatie of dat je beter kan overgaan op laadmode 3.

2. De compatibiliteit

Let bij de aankoop van een thuislader zeker of deze wel geschikt is voor je wagen. Bij mode 2 laden bestaan er twee type connectoren: type 1 of type 2.

type 1 laadkabel
type 2 laadkabel

Type 1

Type 2

Type 1 is de oorspronkelijke Japanse & Noord-Amerikaanse standaard. Als je in de oplaadpoort van je wagen 5 gaatjes ziet, heb je type 1 nodig. Met deze connector is het enkel mogelijk om wagens enkelfasig op te laden. Wagens die beschikken over een type 1 connector zijn Chevrolet, Citroën, Ford, Nissan, Opel, Peugeot, Renault (niet Renault Zoé), …

De type 2 connector is de oorspronkelijke Europese standaard voor het laden van elektrische wagens. Als je in de oplaadpoort van je wagen 7 gaatjes ziet, heb je type 2 nodig. Deze connector maakt het mogelijk om eenfasig of driefasig te laden. Merken zoals Audi, BMW, Porsche, Renault Zoé, Smart, Tesla, Volkswagen, … beschikken over een type 2 connector.

Een thuislader heeft dus altijd een standaard huishoudelijke stekker aan netzijde en een type 1 of 2 connector aan de wagen.

3. Het laadvermogen

Thuisladers hebben verschillende laadvermogens die meestal liggen tussen de 7,4 kW en 22 kW. Meer vermogen betekent sneller opladen, maar hou zeker rekening met deze twee zaken:

  • De elektriciteitsbedrading van je huis

Heb je thuis een enkelfasig systeem? Dan is 7,4 kW het maximale laadvermogen dat je kan gebruiken. Een driefasig systeem kan tot 22 kW aan. Deze informatie kan je vinden in je meterkast. 

  • De maximale laadsnelheid van de auto

De Nissan LEAF heeft bijvoorbeeld een maximale laadsnelheid van 6,6 kW. Zelfs als je een lader van 22 kW gebruikt, zal je wagen niet sneller opladen dan 6,6 kW. Het heeft dus geen nut om te investeren in een thuislader met een hoger vermogen als je wagen dit niet aankan.

4. De lengte

Het is ten zeerste afgeraden om een verlengkabel te gebruiken in combinatie met een thuislader. Voordat je een exemplaar aankoopt, kan je best bekijken hoe lang de kabel moet zijn om op een handige manier je wagen op te laden. Denk eraan dat hoe langer de kabel is, hoe meer die ook zal wegen.

Je kan meestal kiezen tussen een lengte van 4, 6, 8 of 10 meter. De meest gekozen lengte is 6 meter. Bekijk goed wat het beste is voor jou want de kabel later verlengen is niet mogelijk.

Heb je interesse in een thuislader? Denk dan zeker aan de 4 bovenstaande zaken bij de aankoop. Lijkt een laadpaal bij je thuis ook een goed idee? Maak dan gebruik van onze vrijblijvende vergelijkingstool om het ideale exemplaar te vinden!

Wil jij ook de beste oplossing bekijken?

Start nu met vergelijken!
Facebook
Twitter
LinkedIn