Het antwoord op de meest gestelde vragen over laadpalen

Heb jij een elektrische wagen of denk je aan de aankoop ervan? Dan heb je vast ook al gedacht aan een laadpaal om je auto snel, efficiënt en voordelig op te laden. Die beslissing gaat gepaard met veel vragen. Wij hebben de meest gestelde vragen voor jou opgesomd en geven je een duidelijk antwoord. Zo maak je de juiste keuze, aangepast aan jouw persoonlijke situatie. 

Inhoud

Waar moet je op letten bij de aankoop van een thuislader?

Een wagen opladen lijkt simpel en eigenlijk is het dat ook. Het is altijd eenvoudig, veilig én biedt je veel comfort. Toch moet je bij de aanschaf van een thuislader rekening houden met een aantal zaken. 

De laadwijze

Er zijn verschillende manieren om je auto op te laden. Zo kon je vroeger zelfs je wagen opladen door het gebruik van een huishoudelijke stekker (220V, max 10A), de zogenaamde Mode 1. Dit wordt echter niet meer gedaan omdat het niet altijd verzekerd kan worden dat het veilig is. Er zijn op dit moment drie veelgebruikte techieken om je wagen op te laden. We zetten ze op een rij.

Mode 2

Laden via een laadkabel met een vaste stroombegrenzer aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal bij je thuis. Bij je wagen krijg je die kabel meegeleverd. Normaal gezien heeft die een In-Cable Control- and Protecting Device (IC-CPD) met stroombeperking ingebouwd waardoor de laadstroom beperkt blijft tot 10A. Je laadvermogen blijft beperkt tot 2,3 kW waardoor je ongeveer 8 uur moet opladen. Dit is de meest gebruikte vorm voor gebruik bij je thuis.

Mode 3

Laden in Mode 3 betekent dat er communicatie is tussen de auto en de lader. Er wordt eerst een geschikte laadstroom bepaald voor er spanning op het stopcontact wordt gezet. Het is dus een vorm van gecontroleerd laden. Je hebt een aangepaste aansluiting nodig via een laadpunt. Het systeem is heel veilig en bovendien veel sneller dan Mode 2. Het laadvermogen bepaalt onder andere of je auto in gemiddeld 4 uur of zelfs 1 uur volgeladen is.

Mode 4

Het allersnelst? Dat gebeurt via Mode 4. Het is echt snelladen of DC-laden (Direct-current). Bij deze methode wordt gelijkstroom gebruikt. De eerste 80% wordt heel snel geladen, terwijl de laatste 20% terug iets trager gaat. In sommige gevallen kan je de auto zelfs in 5 minuten voor 80% opladen. Je kan niet elke auto op deze manier laden, al worden steeds meer wagens wel standaard zo uitgerust. Het nadeel? De laders zijn enorm duur. Het kost je wel tussen € 20.000 en € 175.000. Bovendien heb je een zware elektriciteitsaansluiting nodig. Deze Mode is dus niet echt geschikt om thuis te gebruiken.

De compatibiliteit

Bij de aanschaf van een thuislader moet je zeker zijn dat de lader wel past op je wagen. Er bestaan namelijk twee types connectoren: type 1 en type 2.

Type 1
type 1 laadkabel

Oorspronkelijk de Japanse en Noord-Amerikaanse standaard. Je kan hiermee enkel enkelfasig opladen. Merken die dit veel gebruiken zijn Chevrolet, Citroën, Ford, Opel en Nissan.

Type 2
type 2 laadkabel

Oorspronkelijk de Europese standaard. Hiermee kan je eenfasig of driefasig laden. Merken die deze connector gebruiken zijn onder andere Audi, BMW, Porsche, Tesla en Volkswagen. 

Het laadvermogen

Wil je snel kunnen laden? Dan heb je een hoger laadvermogen nodig. Het is echter niet altijd mogelijk om zomaar een thuislader met een laadvermogen van 22 kW te gebruiken. Als je woning een enkelfasig systeem heeft, bedraagt het maximum laadvermogen 7,4 kW. Een driefasig systeem kan tot 22 kW aan. Let op! Ook de maximale laadsnelheid van je auto is belangrijk. Niet elke auto kan even snel geladen worden. Dan heeft een hoger vermogen dus weinig zin. 

Vermogen Fase Afstand Tijd
3,7 kW
Eenfasig
100 Km
Gemiddeld 4,6 uur
7,4 kW
Eenfasig
100 Km
Gemiddeld 1,5 uur
22,2 kW
Driefasig
100 Km
Gemiddeld 0,8 uur

De lengte

Het lijkt vanzelfsprekend, maar toch wordt het belang van de lengte van de kabel vaak vergeten. Je kan niet zomaar een verlengkabel gaan gebruiken in combinatie met een thuislader. Je moet daarom dus vooraf de juiste lengte voor de laadkabel doorgeven. Meestal is dat 4, 6, 8 of 10 meter. Een kabel van 10 meter lijkt de veiligste keuze, maar vergis je niet: de kabel wordt al snel zwaar. Een te lang exemplaar is daarom dus ook geen goed idee. 

Wat kost een slimme laadpaal of thuislader?

Zoals bij veel producten bestaat er veel verschil in de prijs. Er zijn dan ook heel wat mogelijkheden. Gemiddeld betaal je tussen de € 500 en € 1.500, exclusief btw en plaatsing. Waarin het verschil dan ligt? De laadcapaciteit, het merk, de soort laadpaal en eventuele extra opties. Ook de lengte van de kabel speelt een rol. Kies je bijvoorbeeld voor een slimme laadpaal met een hoge laadcapaciteit? Dan betaal je natuurlijk al snel wat meer dan voor een eenvoudige thuislader zonder slimme software. 

Naast de aankoop van de lader zelf zijn er nog een paar bijkomende kosten. Uiteraard vallen daar installatiekosten onder. Die kunnen oplopen tot wel € 1.200. Je moet je installatie ook laten keuren, wat ongeveer € 200 kost. En natuurlijk moet je ook de elektriciteit betalen die je verbruikt wanneer je je wagen oplaadt, al kun je die kost natuurlijk wel deels opvangen met zonnepanelen. 

Type laadpaal Aankoopprijs exclusief btw
Thuislader
€ 400 – € 700
Laadpaal met vaste kabel
€ 500 – € 1.500
Laadpaal zonder vaste kabel
€ 500 – € 3.000
Snellader
Vanaf € 3.400

Wat zijn de voordelen van een laadpaal bij je thuis?

Het spreekt voor zich dat het heel wat voordelen biedt om je wagen thuis op te laden met een laadpaal. We zetten een aantal van de belangrijkste zaken op een rij.

Hoe lang duurt het om mijn auto op te laden?

Er is geen standaard laadtijd om je auto op te laden. Zo kan een wagen op slechts 20 minuten bijna volledig opgeladen worden, terwijl het ook 8 uur kan duren. Hoe lang het bij jou duurt is dus afhankelijk van een aantal factoren zoals de status van je batterij op het moment dat je gaat opladen, het vermogen van je batterij en het laadpunt. 

 

Gemiddeld kost het opladen van je wagen via een laadpaal 1 tot 4 uur de tijd. Wil je echt snel laden? Dan ga je best langs bij een snellader. Die laadt je auto in slechts 20 tot 30 minuten voor 80% op. De laatste 20% gaan trager.

laadpaal thuis

Wat is het verschil tussen een 1-fase of 3-fase laadpaal?

Het verschil zit ‘m in het aantal draden waar de stroom doorgaat. Bij een 1-fase laadpaal is dat door twee draden. Een 3-fase laadpaal gebruikt vier draden. Dat betekent dat het laadvermogen veel hoger is en je je auto sneller kunt opladen. 

Een 1-fase aansluiting heeft een maximaal vermogen van 16 A en bijgevolg een maximum laadvermogen van 3,7 kW. Als je het aantal ampères in je woning laat verhogen, kun je maximaal tot 7,3 kW laden, al heb je dan wel een hoger risico om je netwerk te overbelasten. 

Met een 3-fase laadpaal kun je sneller laden, maar niet elke woning is hier dus standaard op voorzien. Je moet eventueel een 3-fase aansluiting laten aanleggen als je hier gebruik van wilt maken. 

Waarom dit belangrijk is? Zoals je al kon lezen heeft dit invloed op de snelheid waarmee je je auto kan opladen. Maar niet elke auto kan hoge laadsnelheden aan. Als je auto maar maximum 3,7 kW aan kan, heeft het geen zin om gebruik te maken van een 3-fase aansluiting. Sommige auto’s kunnen daarentegen 11 kW of zelfs meer aan. In dat geval is het verstandig om gebruik te maken van een 3-fase laadpaal.

Hoeveel kost het om mijn auto thuis op te laden?

Natuurlijk is het ook thuis niet gratis om je elektrische wagen op te laden. Het is echter niet eenvoudig om hier een bedrag op te plakken. Hoeveel jij betaalt per maand of per jaar is erg afhankelijk van heel wat factoren. Je energiecontract bijvoorbeeld, en de prijs die jij betaalt per kWh. Heb je dag- en nachttarief of enkelvoudig? Gebruik je zonnepanelen en heb je een thuisbatterij? Hoeveel kilometer rijd je jaarlijks en welk type wagen heb je aangekocht? Al die zaken spelen een belangrijke rol in de berekening. 

Gemiddeld genomen mag je op dit moment ongeveer tellen op € 0,40 tot € 0,50 /kWh. Dat komt gemiddeld gezien uit op maximum € 9,8 per 100 kilometer, als je auto ongeveer 20 kWh per 100 kilometer verbruikt. Als je zo’n 30.000 km per jaar rijdt, verhoogt je energiefactuur dus ongeveer met € 3.000 (berekend op basis van het daltarief, zonder zonnepanelen mee in rekening te brengen). 

Zeker weten dat je van het beste tarief geniet? Een slimme laadpaal past zich aan jouw gebruiksgewoonten aan en zorgt zo voor een optimale laadomstandigheid. Ze houden rekening met je voorkeuren en jouw persoonlijke situatie bij het opladen van je wagen. Dat is handig!

Echt zeker weten hoeveel jij maandelijks ongeveer zal spenderen? Onze experts denken met je mee!

Hoeveel onderhoud heeft een laadpaal nodig?

Een laadpaal is in principe onderhoudsvrij, op voorwaarde dat de laadpaal op de juiste manier is geïnstalleerd. Het blijft echter wel belangrijk om regelmatig te controleren of er zeker geen schade is aan de onderdelen van de laadpaal. Als je laadpaal modulair is opgebouwd, is het relatief eenvoudig om bepaalde onderdelen te vervangen.

Is er schade? Dan moet je dit zo snel mogelijk laten maken. Verder is het gewoon belangrijk dat je het laadstation proper houdt, inclusief de contactpunten. Zo voorkom je dat er corrosie ontstaat.

Kan ik mijn wagen opladen aan alle laadpunten?

Het is niet mogelijk om je auto aan eender welk laadpunt op te laden. Sommige laadpalen zijn alleen geschikt voor bepaalde types elektrische auto’s (type 1 of type 2). Voor je elektrisch gaat opladen op een publieke plaats moet je dus eerst controleren of het laadpunt geschikt is voor jouw auto. Het is wel zo dat de meeste nieuwe auto’s tegenwoordig voorzien zijn met type 2. Ook de laadpalen zijn daar goed op afgestemd. 

Het aanbod publieke laadpalen groeit in België nog iedere dag. Zo kan je langs de weg, op openbare parkings of zelfs aan de supermarkt je auto opladen. Ook op je werk staan er vaak laadpalen. Hou er wel rekening mee dat je voor sommige laadstations een laadpas of abonnement moet hebben. Het is dus erg handig om thuis altijd zekerheid te hebben met je eigen laadpaal.

Is een laadpunt thuis wel echt nodig?

Hoewel je op veel plaatsen je wagen kan opladen, is een eigen laadpaal bij je thuis de dag van vandaag bijna onmisbaar. Ja, je kan technisch gezien je auto meestal ook gewoon opladen via en gewoon stopcontact, maar in de praktijk is dit gewoon niet echt aanbevolen. Het is traag en niet altijd helemaal veilig.

Je auto opladen via een eigen laadpaal is absoluut veilig, eenvoudig, efficiënt en goedkoper dan via een publiek laadstation. Bovendien is jouw eigen laadpaal altijd beschikbaar. Soms blijft het nog steeds moeilijk om een vrij publiek laadpunt te vinden. Kom je ’s avonds thuis na een lange dag werken? Plug je auto in en hij is ’s morgens helemaal klaar om te vertrekken! 

Kan ik mijn laadpaal thuis zelf installeren?

In België kun je in principe zelf een laadpaal installeren. Je hebt er echter wel heel wat kennis en vaardigheden voor nodig. En om zeker te zijn dat alles correct gebeurt, kun je best toch gebruik maken van de expertise van een professionele installateur. Het plaatsen van een laadpaal kan al snel vrij ingewikkeld worden voor iemand die geen of weinig kennis heeft van elektriciteit. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Heb jij hulp nodig? Je kan bij ons terecht!

Kan ik meerdere auto's tegelijk opladen?

Het is mogelijk om twee auto’s op te laden wanneer je een dubbele laadpaal laat installeren. Zo’n laadpaal heeft twee aansluitingen waardoor je gemakkelijk twee auto’s kan aansluiten. Hou er dan wel rekening mee dat je eventueel een aanpassing zal moeten voorzien in de meterkast omdat het tegelijk opladen van twee auto’s een groter vermogen vraagt.

Ben je van plan om een laadpaal te laten installeren? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Gebruik onze handige vergelijkingstool om te kijken welke laadpaal de juiste is voor jouw situatie.

Wil jij ook de beste oplossing bekijken?

Start nu met vergelijken!
Facebook
Twitter
LinkedIn