Help, kan ik een laadpaal installeren in een parkeergarage?

Elektrisch rijden heeft heel wat voordelen, voor jou en het milieu. Maar om je auto snel, gemakkelijk en goedkoop op te laden is een eigen laadpaal aan je woonplaats echt geen overbodige luxe. Dat is niet altijd eenvoudig, want wat als je geen woning met parkeerplaats of eigen garage hebt? Wat als je in een appartement woont en je auto in een parkeergarage staat? Kan dat wel, een laadpaal installeren in een ondergrondse parkeergarage? En waar moet je dan rekening mee houden? We leggen het voor je uit.

Een laadpaal in een parkeergarage? Het kan!

We beginnen dit artikel met goed nieuws: technisch gezien is het prima mogelijk om een laadpaal te installeren in een parkeergarage. Mits de nodige aanpassingen van de infrastructuur kun je in no-time je wagen opladen aan je eigen, persoonlijke laadpaal. Eventueel moet je je aansluiting laten verzwaren of moet je de brandveiligheid optimaliseren. 

Waarom dat zo is? Het is niet bewezen dat elektrische auto’s meer kans hebben op brandgevaar, maar het is wél bewezen dat, eens oververhitting plaatsvindt in één cel, een elektrische wagen sneller volledig in brand schiet en moeilijker te blussen is. Dat geldt ook voor hybride wagens. Door een snelle kettingreactie slaat de oververhitting snel van de ene cel op alle andere cellen, wat het risico op snelle brandverspreiding vergroot. Om de brandveiligheid zo goed mogelijk te garanderen in een parkeergarage moet je dus een aantal maatregelen nemen: 

  • Tijdig nazicht en keuring van de elektrische installatie, de laadpaal en de laadkabels.
  • Een optimale branddetectie van de garage zodat elke brand, hoe klein ook, snel kan worden opgemerkt. 
  • Installatie door een betrouwbare, ervaren specialist. 
  • Een brandwerende afscheiding naar de trap, zodat het vuur (moest er ooit toch een brand ontstaan) niet meteen naar boven kan glippen. 
  • Best geen laadpalen lager dan niveau -1. 
  • Een goede doorgang voor hulpdiensten, indien dit nodig zou zijn. 

Wetgeving: beperkingen van de mede-eigendom

Voordat je aan de slag gaat is het wél belangrijk om te weten dat je bepaalde formaliteiten moet vervullen. Als je namelijk in een appartementsgebouw woont en een laadpaal wilt installeren in de parkeergarage, moet je dit vooraf aan de andere bewoners (en/of eigenaars) en syndicus melden.  

In principe moet je geen toestemming vragen, maar is een mededeling voldoende. Dat doe je minstens twee maanden voor de start van de werken, door een aangetekende brief te versturen, waarin je de benodigde werken duidelijk omschrijft. De syndicus of mede-eigenaren mogen je aanvraag niet weigeren, enkel wanneer er een gegronde reden voor is (op grond van rechtmatig belang). Die hebben twee maanden de tijd na de ontvangst van de brief om zich te verzetten. Krijg je geen reactie? Dan mag je de werken gewoon uitvoeren zoals gepland. 

Voor je die brief plant te verzenden, bedenk je je beter eerst even dit: zijn er nog andere mensen met een elektrische wagen? Werd er eerder al over deze voorziening gesproken? Het onderwerp leeft tegenwoordig sowieso bij heel veel mensen. Het is dus ook slim om je wens duidelijk te maken tijdens een algemene vergadering zodat iedereen de kans krijgt om z’n zegje hierover te doen. 

De kans is groot dat er nog mensen zijn die, net zoals jou, de mogelijkheid om hun elektrische wagen thuis op te laden, erg interessant vinden klinken. Dan kan er gekeken worden naar een gezamenlijke oplossing, waar niet alleen jij, maar ook de mede-eigenaars van kunnen genieten. Bovendien is het soms nodig om de stroomvoorziening aan te passen, sprinklers en/of speciale brandmelders te installeren. Tijdens zo’n algemene vergadering kan dat allemaal besproken worden. 

electrische auto opladen laadpaal parkeergarage

Privé-aansluiting voor jezelf of een collectieve aanpak?

Collectieve aanpak

Met een collectieve aanpak worden er meerdere laadpalen geïnstalleerd zodat niet alleen jij, maar ook de mede-eigenaars of huurders hun elektrische auto kunnen opladen. Alle laders zijn dan gekoppeld aan één collectieve elektriciteitsmeter die je als groep slim kan aansturen (waarbij uiteraard wel het verbruik van elke laadpaal afzonderlijk wordt afgerekend). Het komt erop neer dat je als één gemeenschap een specifiek vermogen gaat reserveren voor de laadpalen. En dat heeft zo z’n voordelen. 

Het centrale systeem verdeelt het vermogen namelijk slim over de aangesloten oplaadpunten, waardoor iedereen op elk moment van de beste oplaadsnelheid profiteert. Wanneer er meer dan twee laadpalen worden geïnstalleerd, wordt de installatie trouwens meestal van dynamic load balancing voorzien, waardoor essentiële zaken (zoals verlichting in gemeenschappelijke delen, liften, …) voorrang krijgen op de laadpalen. 

Om dit te kunnen moet je vooraf natuurlijk wel goede afspraken maken. Zo moet je bijvoorbeeld overeenkomen voor welk type en welk merk jullie kiezen. 

Privé-aansluiting

Liever geen tussenkomst of kan het gewoon niet anders? Dan zul je je eigen privé-aansluiting moeten voorzien. Er moet dan een elektrische verbinding gemaakt worden tussen de laadpaal en je elektriciteitsmeter. De kosten van de werken om die kabels en leidingen te leggen zijn volledig voor jou. Net zoals de laadpaal zelf en installatie ervan. Ook de kosten van eventuele verzwaringen zijn voor eigen rekening. Je kan dan verder natuurlijk wel zelf kiezen voor het type en merk van laadpaal.  

Binnenkort een laadpaal in jouw parkeergarage?

Om dus een heel kort antwoord te geven op de vraag of het mogelijk is om een laadpaal te installeren in een parkeergarage: ja, dat is mogelijk, maar je moet rekening houden met een aantal formaliteiten, de andere bewoners van het appartementsgebouw en de brandveiligheid. 

Afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren en je situatie kies je voor een volledig private laadpaal of een collectieve oplossing. Welke piste je ook bewandelt, het is aangeraden om steeds advies in te winnen bij een expert. Wij helpen je graag op weg!

Geïnteresseerd in de mogelijkheden van een laadpaal?

Start nu met vergelijken!
Facebook
Twitter
LinkedIn