Je kent het wel: bestuurders van een elektrische auto zijn meestal 100% overtuigd van elektrisch rijden en er is niets of niemand dat hen van gedachten doet veranderen. Dat kun je hen niet kwalijk nemen: alles wijst erop dat elektrisch rijden de toekomst is. Onze wetgeving en onze samenleving passen zich razendsnel aan deze nieuwe vorm aan. “Want elektrisch rijden is de enige groene transportwijze!” Maar hoe groen is elektrisch rijden nu echt? Je ontdekt hier een genuanceerd beeld over de impact van een elektrische auto op het milieu.
Is elektrisch rijden milieuvriendelijker? Ja, maar…
Het korte antwoord op de vraag of elektrisch rijden nu eigenlijk echt milieuvriendelijker is, geven we je nu al mee! Het is eigenlijk eenvoudig: ja, natuurlijk is dat zo. Het zou vreemd zijn als we zoveel moeite doen voor een oplossing die eigenlijk helemaal geen effect zou hebben. Dat heeft vooral te maken met de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstofoxide. Maar als we echt willen weten hoe het zit, dan is het verstandig om ook de milieubelasting van de productie van een elektrische wagen te vergelijken met die van de productie van een brandstofwagen. We kijken daarbij ook naar de accu.
Minder CO2 uitstoot
We weten allemaal dat CO2 bijdraagt aan het broeikaseffect. En we weten ook allemaal dat het broeikaseffect direct zorgt voor de opwarming van de aarde. Het is dus cruciaal om zo snel mogelijk dat broeikaseffect zo sterk mogelijk in te perken, door zo weinig mogelijk CO2 uit te stoten. Bij de verbranding van fossiele brandstoffen ontstaat er een enorme hoeveelheid aan CO2. Het is dus eenvoudig om A en B bij elkaar te leggen: auto’s die rijden op diesel en benzine (fossiele brandstoffen) stoten véél CO2 uit en zijn dus allesbehalve duurzaam. Een elektrische auto gebruikt enkel elektriciteit om te kunnen rijden, en dat zorgt dus voor een veel lagere uitstoot van CO2. Hoera!
Toch stoot een elektrische wagen nog steeds CO2 uit. Dat start al bij de productie en ook bij de vervanging van bepaalde onderdelen is er sprake van milieubelasting. Denk maar aan de batterij! Als we alles bij elkaar tellen stoot een elektrische wagen gemiddeld 35 % minder CO2 uit dan een auto met een verbrandingsmotor. Rijden met een elektrische auto is dus meteen veel minder belastend voor het milieu.
Vooral vanaf het kantelpunt tussen 30 000 en 50 000 kilometer. Na dat punt is een elektrische auto sowieso groener dan een benzine- of dieselwagen. Je kan dus eigenlijk eenvoudig bepalen of een elektrische auto slim is voor jou op basis van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Ligt dat heel laag? Dan denk je best nog eens na. Rij je wel veel kilometers? Dan heb je het kantelpunt al heel snel bereikt en rij je dus sneller écht duurzaam.
Het is dus maar goed dat we ons momenteel in een transitie bevinden. De overgang naar duurzamere wagens maakt daar onderdeel van uit. Daar zijn we al een tijdje mee bezig en de afgelopen jaren is die transitie in een versnelling terecht gekomen. Gelukkig maar! De fabrikanten van auto’s doen dan ook al een hele tijd onderzoek naar manieren om hun wagens performanter en duurzamer te maken, en zo de uitstoot van CO2 te verminderen.
Op de agenda? Ervoor zorgen dat we in ons land nog meer energie kunnen produceren met hernieuwbare energiebronnen, zoals windenergie. Zo wordt de elektriciteit die je uit je laadpaal haalt nog een beetje groener. Heb je zelf zonnepanelen? Dan is jouw energie natuurlijk wél al helemaal groen. Goed bezig!
Betere luchtkwaliteit
Naast CO2 stoot een brandstofauto ook veel fijnstof en stikstofdioxide uit. Dat heeft een directe invloed op de luchtkwaliteit. Fijnstof en stikstofdioxide zijn slecht voor je gezondheid én voor het milieu. Vooral in steden en op andere plaatsen waar de luchtkwaliteit al slecht is, heeft elektrisch rijden onmiddellijk een merkbaar positief effect. Elektrische auto’s hebben gewoonweg geen uitlaat.
Dat betekent niet dat een elektrische auto helemaal géén fijnstof veroorzaakt. Wanneer je rijdt slijten je banden. Op die manier komen er rubberdeeltjes vrij. 5 % van die rubberdeeltjes komen per kilometer vrij in de lucht als fijnstof. Dat is bijna verwaarloosbaar, maar toch de moeite om even te vermelden.
Er zijn bovendien mensen die beweren dat, omdat een elektrische auto gemiddeld zwaarder is dan een brandstofwagen, ze het wegdek sneller beschadigen. Hoewel een elektrische auto natuurlijk voor een bepaalde mate van slijtage zorgt, is dat niet hoger als bij brandstofauto’s. Dat is dus een fabeltje.
Een elektrische auto rijdt goedkoper
De aankoop van een elektrische wagen is over het algemeen duurder dan de aankoop van een brandstofauto. Maar je betaalt wel een lagere kilometerprijs in vergelijking met auto’s die op diesel of benzine rijden. Bovendien heb je minder onderhoudskosten. In gebruik is je elektrische auto dus goedkoper.
Elektrische auto’s zijn duurzamer, ondanks de accu
We bekeken eerder al hoe het zit met de productie van een elektrische auto. Vooral de accu speelt hierin een belangrijke rol omdat hier veel energie voor nodig is. Maar zoals we al zeiden blijft een elektrische auto toch groener en dus duurzamer, zelfs als we alle elementen in rekening brengen. Elektrisch rijden is gewoon veel efficiënter!
Ook als we kijken naar de grondstoffen van de accu blijft dit verhaal stand houden. Bij de productie ervan is er onder andere lithium, kobalt en grafiet nodig. Kobalt wordt soms uit illegale mijnen uit Congo gehaald en de werkomstandigheden zijn er niet voldoende veilig. Organisaties blijven dan ook oproepen om zo weinig mogelijk kobalt te gebruiken. En dat lukt! Er wordt nu al drie keer minder kobalt gebruikt dan vijf jaar geleden, en dat is een mooie stap vooruit.
Natuurlijk is het cruciaal om deze slechte werkomstandigheden snel aan te pakken, maar als we kijken naar de kern van de vraag blijft het antwoord hetzelfde: de onderdelen van de accu zijn te recycleren op een specifieke manier. Fossiele brandstoffen kunnen helemaal niet gerecycleerd worden. En dat maakt van de elektrische auto opnieuw een duurzame keuze.
Zo kunnen accu’s bijvoorbeeld nog gebruikt worden voor de opslag van zonne-energie of windenergie. Daarna kunnen ze worden gerecycled om bepaalde grondstoffen te hergebruiken. Denk maar aan kobalt en koper, maar ook aluminium en lithium worden hergebruikt.
Je kan dus zeker zijn, eender welk fabeltje je hoort: een elektrische auto is echt wel groener. Die stoot veel minder CO2, fijnstof en stikstofdioxide uit wat een direct positief effect heeft op de luchtkwaliteit. Vooral als je je wagen thuis aan je eigen laadpaal kan opladen met 100% groene stroom, afkomstig van je zonnepanelen, ben je echt goed bezig.
Geïnteresseerd in de mogelijkheden van een laadpaal?